27 جولای , 2024

مجله زومـفا

دنیا منتظرت نمیمونه

بهترین لپ تاپ های 2023 در ایران

بهترین لپ تاپ 2023
با بهترین لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۳ در بازار ایران از برند‌هایی همچون لنوو، ایسوس، ایسر، اپل و مایکروسافت همراه شما در زومفا هستیم.

 

در بازار پر تلاطم ایران که هزاران مدل لپ تاپ در بازار با قیمت های گوناگون و مختلف به فروش می‌رسد، انتخاب یک لپ تاپ مناسب واقعاً کار دشوار و سختی است. بین هزاران گزینه کدام ارزش خرید دارد؟ ما فقط یکبار هزینه می‌کنیم و یک انتخاب اشتباه میتونه کلی هزینه و زمان از ما بگیره. این مقاله را نوشتیم شاید کمکی به انتخاب شما عزیزان کرده باشیم.

به‌طور کلی هنگام خرید لپ‌تاپ، گذشته از مواردی همچون کیفیت ساخت و طراحی ظاهری، باید به موارد زیر نیز توجه کرد:

  • پردازنده: برای کاربری‌های روزمره، پردازنده‌ی کم‌مصرف، مانند سری U‌ اینتل و AMD و برای کاربری‌های جدی‌تر، پردازنده‌‌های پرقدرت مانند سری H این شرکت‌ها مناسب خواهد بود
  • گرافیک: کاربری‌هایی مثل بازی و طراحی به کارت‌های گرافیک قدرتمند نیاز دارند؛ اما برای کاربری‌های روزمره، گرافیک یکپارچه با پردازنده کافی است
  • رم: برای کاربری‌های روزمره به‌ویژه برای کسانی که تب‌های باز زیادی روی مرورگرشان دارند، حداقل ۸ گیگابایت رم توصیه می‌شود؛ اما کاربری‌های جدی‌تر به ۱۶ گیگابایت یا بیشتر نیاز دارند
  • صفحه‌نمایش: نمایشگرهای IPS با وضوح Full-HD یا QHD و روشنایی بیش‌از ۲۰۰ نیت را توصیه می‌کنیم
  • حافظه: اجرای سریع نرم‌افزارها و محیط پویای سیستم‌عامل در گرو استفاده از حافظه‌های پرسرعت SSD با رابط NVMe است
  • کیبورد و ترک‌پد: به فاصله‌، چینش، عمق و نوع بازخورد کلیدها در کنار ابعاد ترک‌پد و پشتیبانی آن از ژست‌های حرکتی ویندوز توجه کنید
  • شارژدهی: به ظرفیت باتری و پردازنده دقت کنید، دستگاه‌هایی با ماهیت گیمینگ معمولاً بیش‌از ۵-۶ ساعت شارژدهی ندارند
  • ابعاد و وزن: چنانچه برای کاربری‌های روزمره قصد خرید لپ‌تاپ دارید، بهتر است مدلی سبک با نمایشگر ۱۴ اینچ یا کوچک‌تر انتخاب کنید

اما این موارد را در ذهن داشته باشید که در ادامه همین مقاله قصد داریم بهترین گزینه های بازار و بهترین لپ تاپ های 2023 در ایران را مورد بررسی کوتاهی قرار دهیم.

 

متأسفانه نوسانات قیمت ارز در چند ساله گذشته و مشکلات موجود بر سر واردات کالا باعث شد تا قیمت لپ‌تاپ مانند دیگر دستگاه‌های الکترونیکی به صورت عجیبی افزایش داشته باشد. به‌طوری که امروز به‌سختی می‌توان لپ‌تاپ کاملاً کارآمدی را تا ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان نیز پیدا کرد؛ بنابراین چنانچه بودجه‌ی کمی دارید، شاید بد نباشد که نیم‌نگاهی هم به بازار لپ‌تاپ‌های کارکرده بیندازید. البته لازم به ذکر است که به جای خرید لپ تاپ می‌توانید به استفاده از کامپیوتر های خانگی یا PC هم فکر کنید زیرا با قیمتی خیلی کمتر می توانید سیستم بسیار قدرتمندتری داشته باشید اما خب تنها عیب آنها جابجایی آنهاست.

بهترین لپ تاپ تا ۱۰ میلیون تومان

البته توجه داشته باشید ممکن قیمت ها نوسان داشته باشد و کمی تغییر کرده باشند.

لنوو IdeaPad 1

چنانچه می‌خواهید تا ۱۰ میلیون تومان، لپ‌تاپ نو بگیرید، بهترین گزینه‌ی موجود در بازار ایران، لپ‌تاپ «IdeaPad 1 لنوو» با پردازنده‌ی Celeron N4020، رم ۴ گیگابایتی و صفحه‌نمایش ۱۱٫۶ اینچی با پنلی از نوع TN و وضوح HD است که فقط با یک SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت همراه می‌شود. متأسفانه خیزش نرخ دلار تأثیر خود را در بازار کالاهای مصرفی گذاشته و باعث شده که تا ۱۰ میلیون‌ تومان تعداد بسیار انگشت‌شماری لپ‌تاپ با ابتدایی‌ترین پردازنده‌ها قابل خرید باشند؛ مگر آنکه به سراغ لپ‌تاپ‌های کارکرده و دست دوم بروید.

انتخاب جایگزین:‌ لنوو V15 IGL

اگر به لپ‌تاپی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر احتیاج دارید، یکی از مدل‌های ارزان‌قیمت سری «V15 لنوو» می‌تواند جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ معرفی‌شده باشد. این لپ‌تاپ از یک صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی HD TN استفاده می‌کند و از همان پردازنده Celeron N4020 بهره می‌برد. رم چهار گیگابایتی به‌همراه ۲۵۶ گیگابایت SSD از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ محسوب می‌شوند.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان

لنوو V15 G2 ITL

اگر می‌خواهید که بودجه خرید لپ‌تاپ را نهایتا تا ۱۵ میلیون تومان ببندید و از چندین سال عمر مفید و کارایی بالای دستگاه برای استفاده‌های عادی روزمره آسوده‌خاطر باشید، لپ‌تاپ «V15 G2 لنوو» را پیشنهاد می‌کنیم. این گزینه تقریبا ارزان‌ترین لپ‌تاپ موجود با پردازنده سری Core i3 اینتل (1115G4) و صفحه‌نمایش FHD است. این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی از یک درگاه USB 3.0 Type-C نیز برخوردار است و به چهار گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD مجهز است.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان

لنوو IdeaPad 3 مدل 15IAU7

در این بازه‌ی قیمتی شرایط لپ‌تاپ‌ها از نظر قدرت پردازشی تا حد زیادی بهتر می‌شود؛ بااین‌حال چنانچه نو یا کارکرده‌‌بودن لپ‌تاپ برایتان مهم نیست، شاید خرید لپ تاپ دست دوم ایده‌ی بدی نباشد؛ اما در صورت تمایل به خرید لپ‌تاپ نو، یکی از مدل‌های ۲۰۲۲ «آیدیاپد ۳ لنوو»، با پردازنده نسل دوازدهمی Core-i3 1215U عرضه می‌شود که نسبت‌ به Core-i3 1115G4 کم‌مصرف‌تر و در پردازش‌های چندرشته‌ای حدود دوبرابر سریع‌تر است. این مدل از صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی TN Full-HD استفاده می‌کند و با هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت SSD می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای روزمره شما باشد.

انتخاب جایگزین: لنوو IdeaPad 5 مدل 15ITL05 با پردازنده Core i3

درصورتی‌که برای اجرای بازی‌ها و برخی کارهای گرافیکی سبک به‌دنبال گزینه‌ای مناسب می‌گردید، لپ‌تاپ «IdeaPad 5 لنوو» را توصیه می‌کنیم که از تراشه‌‌ی گرافیکی مجزای MX450 انویدیا بهره می‌برد. پردازنده Core-i3 1115G4 به‌همراه ۴ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت SSD و صفحه‌نمایش IPS با وضوح Full-HD از سایر ویژگی‌های این لپ‌تاپ محسوب می‌شوند. این لپ‌تاپ از باتری نسبتا حجیم ۵۷ وات‌ساعتی برخوردار است.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان

ایسر Aspire 3 مدل A315-59G-35XQ

با بودجه‌ای حدود ۲۵ میلیون تومان می‌توان لپ‌تاپ «ایسر اسپایر 3» را خرید که افزون‌بر پردازنده Core i5-1215U از تراشه‌ی MX550 انویدیا برای پردازش‌های گرافیکی سنگین‌تر استفاده می‌کند و بیشترین ارزش خرید را در بین مدل‌های دیگر پیدا می‌کند. این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی از صفحه‌نمایش FHD IPS بهره می‌برد و از سایر مشخصات آن می‌توان به رم چهار گیگابایتی و SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت اشاره کرد.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان

ایسوس VivoBook 16X مدل M1603QA

اگر تا سقف ۳۰ میلیون تومان می‌خواهید برای خرید لپ‌تاپ هزینه کنید، لپ‌تاپ «VivoBook 16X» ساخت شرکت خوش‌نام ایسوس با پردازنده‌ی قدرتمند Ryzen 5-5600H را به‌شما پیشنهاد می‌کنیم. این لپ‌تاپ از یک صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی با نسبت 16:10 و وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ بهره می‌برد. رم هشت گیگابایتی، حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی SSD و باتری ۵۰ وات‌ساعتی از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ محسوب می‌شوند.

انتخاب جایگزین: لنوو IdeaPad 5 مدل 15ITL05 با پردازنده Core i5

سری آیدیاپد از بیشترین تنوع سخت‌افزاری در بین مدل‌های مختلف لپ‌تاپ در بازار از پایین‌رده تا بالارده برخوردار است و لنوو سعی کرده تا با استفاده از این مدل، به‌روزترین سخت‌افزارها را با قیمتی مقرون به‌صرفه در اختیار کاربران قرار دهد. اگر کاربری شما به وجود پردازنده گرافیکی مجزا وابسته است، باید به‌سراغ مدل دیگری از «IdeaPad 5» بروید که به‌همین منظور تراشه‌ی GeForce MX450 را در بطن خود دارد.

این لپ‌تاپ از پردازنده‌ی Core i5-1135G7 استفاده می‌کند، هشت گیگابایت رم به‌همراه ۵۱۲ گیگابایت SSD در اختیارتان قرار می‌دهد و با وجود صفحه نمایش Full-HD IPS LCD و باتری ۷۰ وات ساعتی ارزش خرید بالایی پیدا می‌کند. لپ‌تاپ مذکور دارای حسگر اثرانگشت بوده و یک درگاه USB 3.0 Type-C دارد.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان

لپ تاپ با کاربری روزمره: ایسر Aspire 5 مدل A515-57G-71QJ

تا سقف ۳۵ میلیون تومان، می‌توانید لپ‌تاپ «ایسر Aspire 5» را با پردازنده نسل دوازدهمی اینتل Core i7-1255U تهیه کنید. این تراشه حدود ۵۰ درصد از Core i7-1165G7 سریع‌تر است. افزون‌بر این مجموعه‌ای از سخت‌افزار به‌روز از جمله گرافیک مجزای MX550 انویدیا، هشت گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت SSD و نمایشگر Full-HD IPS LCD و یک باتری حجیم ۵۰ وات‌ساعتی این لپ‌تاپ را به یک گزینه‌ی کاملاً مناسب برای کاربری روزمره تبدیل می‌کند.

لپ تاپ قدرتمند: اچ پی Victus 15 مدل FA0031DX

«اچ پی ویکتوس ۱۵» با پردازنده نسل دوازدهمی Core i5-12450H، گرافیک GTX 1650 رم ۸ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایت SSD و صفحه نمایش FHD IPS ۱۴۴ هرتزی، می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای مهندسان و شاید با اغماض گیمرها به‌حساب بیاید. گرچه این لپ‌تاپ اچ پی در پیکربندی‌های متنوع و بعضا پرچمدار نیز به‌فروش می‌رسد اما مدل مذکور بیشتر برای کارهای مهندسی مناسب‌تر است و گرافیک قدیمی آن چندان ارزش افزوده‌ای به این لپ‌تاپ در زمینه‌ی گیمینگ اضافه نمی‌کند.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان

تا ۴۰ میلیون تومان، دیدیم که تقریبا لنوو بیش‌از هر برند دیگری با مدل‌هایی از سری آیدیاپد تقریبا سبد محصولات خود را از پایین تا بالارده تکمیل کرده است و از این رنج به بالا،‌ بیشتر تفاوت‌ها به ظرفیت رم، حافظه ذخیره‌سازی و مواردی چون پشتیبانی از تاندربولت خلاصه می‌شود که باید اندکی بیشتر از سقف گفته‌شده برای ویژگی‌های اضافه‌تر هزینه کنید.

از ۴۰ میلیون تومان به بالا، کاربری لپ‌تاپ‌ها بیشتر از یکدیگر فاصله می‌گیرد بنابراین نقش یک تراشه گرافیکی مجزا اما ضعیف کمرنگ‌تر می‌شود و در این رنج قیمت برای کاربری روزمره و حرفه‌ای سبک توصیه می‌شود سراغ اولترابوک‌ها و برای کارهای مهندسی، گرافیکی و بازی به سمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ بروید.

لپ تاپ با کاربری روزمره: ایسوس ZenBook 13 مدل UX325EA

اگر برای کاربری روزمره لپ‌تاپی مدنظر دارید که حمل و نقل آن بسیار آسان باشد، می‌توانید «ذن‌بوک ۱۳ ایسوس» را انتخاب کنید که فقط ۱٫۱۴ کیلوگرم وزن دارد. البته پردازنده Core i5-1135G7 این لپ‌تاپ تنها برای کاربری‌های سبکی مانند مالتی مدیا، ویرایش اسناد آفیس و وب‌گردی مناسب است و اگر انتظاری بیش‌از این از یک لپ‌تاپ دارید می‌توانید از میان گزینه‌های ارزان‌تر نیز انتخاب کنید اما اگر سبکی و حمل‌پذیری لپ‌تاپ برایتان مهم است این گزینه به‌شما پیشنهاد می‌شود.

این اولترابوک یک صفحه‌نمایش ۱۳٫۳ اینچی FHD دارد و با وجود باتری ۶۷ وات‌ساعتی به‌راحتی می‌توانید روی دوام یک‌روزه آن حساب باز کنید. پشتیبانی دو درگاه USB Type-C از تاندربولت ۴، رم هشت گیگابایتی و SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ هستند و ضمنا دوربین وب‌کم این لپ‌تاپ از قابلیت Windows Hello Face برای احراز هویت بیومتریک پشتیبانی می‌کند.

لپ تاپ قدرتمند: لنوو Legion 5 مدل 15ACH6 با گرافیک قدرتمند

تا ۴۰ میلیون تومان، تنوع لپ‌تاپ‌های گیمینگ اندکی بیشتر می‌شود، با این‌حال اکثر مدل‌ها در یک یا دو مورد از پارامترهای رم، پردازنده و گرافیک، انتظارات را برآورده نمی‌کنند. در این بین لپ‌تاپ «Legion 5 لنوو» شاید از معدود مدل‌هایی باشد که سازنده از نسخه‌ی قدرتمند گرافیک RTX 3050Ti با توان مصرفی ۹۵ وات استفاده کرده است و ارزش خرید آن‌را دربرابر بسیاری از لپ‌تاپ‌هایی که از همین گرافیک یا حتی RTX 3050 اما با توان مصرفی کمتر بهره می‌گیرند، بیشتر کرده است. بنابراین اگر به‌دنبال لپ‌تاپی مناسب برای اعمال گرافیکی سنگین و بازی در این بازه قیمتی می‌گردید، این مدل از Legion 5 لنوو بهترین گزینه خواهد بود.

Legion 5 در این پیکربندی، از پردازنده Ryzen 5 5600H بهره می‌گیرد، ۱۶ گیگابایت رم به‌همراه ۵۱۲ گیگابایت SSD دارد، صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی آن از نوع IPS با وضوح FHD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است. هرچهار درگاه‌های USB آن از نوع USB 3 بوده و دو درگاه Type-C دارد.

لپ تاپ قدرتمند: اچ پی Victus 15 مدل FA0025NR با پردازنده قدرتمند

اگر سریع‌تر بودن CPU برای کاربری موردنظر شما اولویت بیشتری نسبت به گرافیک دارد، با مدل دیگری از «Victus 15 اچ‌پی» که از پردازنده Core i5-12500H استفاده می‌کند، می‌توانید به خواسته خود برسید. در کنار آن نیز گرافیک RTX 3050 با توان مصرفی ۷۵ وات نیز حضور دارد که به‌خوبی از پس کارهای گرافیکی سنگین و رندرینگ برمی‌آید اما از نظر عملکردی همچنان فواصل زیادی با بزرگان بازار و همچنین Legion 5 معرفی شده در بالا دارد. این لپ‌تاپ از یک باتری حجیم‌تر ۷۰ وات‌ساعتی برخوردار است اما در سایر مشخصات تفاوتی با مدل FA0031DX ندارد.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان

لپ‌تاپ با کاربری روزمره: اچ پی Pavilion X360 مدل 14t-EK000

در این محدوده قیمتی، لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی «پاویلیون X360 اچ پی» با پردازنده‌ی Core i5-1235U، صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی لمسی Full-HD IPS، رم هشت گیگابایتی و یک ترابایت SSD یکی از بهترین گزینه‌های ویندوزی برایتان خواهد بود؛ لپ‌تاپی که با وجود بهره‌گیری از لولای ۳۶۰ درجه‌ای و باتری ۴۳ وات‌ساعتی، نزدیک ۱٫۵ کیلوگرم وزن دارد.

لپ تاپ قدرتمند: ایسوس TUF Gaming F15 مدل FX507ZC

یکی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ نسبتا خوب در بازه ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان «TUF Gaming F15 ایسوس» است که با پردازنده‌ی Core i5-12500H و نسخه‌ی ۹۵ واتی گرافیک RTX 3050 به‌همراه هشت گیگابایت رم، صفحه‌نمایش ۱۴۴ هرتزی FHD IPS و ۵۱۲ گیگابایت SSD، تجربه‌ی گیمینگ قابل قبولی را برایتان به‌ارمغان می‌آورد. درگاه Type-C این لپ‌تاپ از تاندربولت ۴ نیز پشتیبانی می‌کند.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ با کاربری روزمره: مک بوک ایر M1

با پرداخت مبلغی بیشتر از ۴۵ میلیون تومان می‌توان صاحب «مک‌بوک ایر M1» شد که برای کاربری‌های روزمره، بهترین گزینه‌ی موجود است. قدرت پردازشی بسیار عالی و بدون فن، شارژدهی در سطح گوشی‌های هوشمند، صفحه‌نمایش IPS Retina با دقت رنگ بسیار خوب و وزن ۱٫۲۹ کیلوگرمی از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های مک‌بوک ایر M1 به‌شمار می‌آید.

مک‌بوک ایر M1‌ براثر فقدان سیستم خنک‌کننده‌ی فعال (فن) تنها در پردازش‌های مداوم بیش از ۱۰ دقیقه از برادر گران‌قیمت‌ترش مک‌بوک پرو M1 جا می‌ماند؛ اما در باقی مواقع، پابه‌پای آن می‌آید.

لپ تاپ قدرتمند: لنوو IdeaPad Gaming 3 مدل 15ACH6 با گرافیک قدرتمند

«آیدیاپد گیمینگ ۳» یکی دیگر از اعضای پرجمعیت خانواده آیدیاپد لنوو است و با پیکربندی‌های گسترده‌ای به‌فروش می‌رسد. اگر به‌دنبال اجرای بازی و اعمال سنگین گرافیکی هستید، یکی از پیکربندی‌های آن با نسخه ۹۰ واتی گرافیک RTX 3060 بهترین گزینه‌ی موجود تا ۵۰ میلیون تومان محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ از پردازنده Ryzen 7-5800H بهره می‌برد و از سایر مشخصات آن می‌توان به ۱۶ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت SSD و صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز FHD IPS اشاره کرد.

لپ تاپ قدرتمند: ایسر نیترو ۵ مدل AN515-58-73WQ با پردازنده قدرتمند

با بودجه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان سرانجام می‌توان به لپ‌تاپی مجهز به یکی از قدرتمندترین تراشه‌های نسل دوازدهمی موبایل اینتل یعنی Core-i7 12700H دسترسی داشت. «ایسر نیترو ۵» مدل AN515-58-73WQ خیال شما را بابت اجرای سریع و بی‌نقص نرم‌افزارهای مهندسی کاملا آسوده می‌کند. برای پردازش‌های گرافیکی، این لپ‌تاپ از نسخه‌ی ۹۵ واتی RTX 3050 استفاده می‌کند، ۱۶ گیگابایت رم دارد، درگاه USB Type-C آن از تاندربولت ۴ پشتیبانی می‌کند و نمایشگر FHD IPS آن نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی ارائه می‌دهد.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان

لپ تاپ با کاربری روزمره: اچ پی Envy X360

در محدوده‌ی قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان، اولترابوک ویندوزی خاصی را نمی‌توان یافت که به‌لحاظ قدرت پردازشی، اختلاف فاحشی با مدل معرفی‌شده در بازه‌ی ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان داشته باشد؛ اما لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی «اچ‌پی Envy X360» با کیفیت ساخت بالا، لولای ۳۶۰ درجه، پردازنده‌ی Core i7-1250U، حافظه‌ی یک ترابایتی SSD و نمایشگر لمسی جذابش می‌تواند برای علاقه‌مندان دستگاه‌های هیبریدی انتخاب مناسبی باشد؛ اما توجه داشته باشید که رم ۸ گیگابایتی این دستگاه تنها برای کاربری‌های روزمره مناسب خواهد بود، نه چیزی فراتر.

این اولترابوک جذاب با وزن ۱٫۳ کیلوگرمی یکی از سبک‌ترین‌ها در رده خود محسوب می‌شود. پشتیبانی درگاه USB Type-C از تاندربولت را نیز باید به ویژگی‌های این دستگاه افزود.

انتخاب جایگزین: ایسوس Zenbook 14 مدل UM3402YA با پردازنده Ryzen 7

اگر به‌دنبال لپ‌تاپی به‌روز، زیبا، سبک و نازک با پردازنده قدرتمند هستید، «Zenbook 14 ایسوس» را توصیه می‌کنیم. این‌ اولترابوک ۱٫۳۹ کیلوگرمی از تراشه‌ی Ryzen 7 5825U استفاده می‌کند که در بطن خود گرافیک یکپارچه Radeon RX Vega 7 را جای داده است، اما نقطه قوت اصلی این اولترابوک نسبت به رقبا، صفحه نمایش OLED آن محسوب می‌شود که محتوا را در وضوح تصویر ۱۸۰۰×۲۸۸۰ پیکسل و با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی به‌نمایش می‌گذارد. ۸ گیگابایت رم و یک ترابایت SSD و باتری حجیم ۷۵ وات‌ساعتی از دیگر ویژگی‌های ذن‌بوک ۱۴ هستند.

لپ تاپ قدرتمند: ایسر نیترو ۵ مدل AN515-58-70ZU

در این بازه قیمتی می‌توان سرانجام لپ‌تاپی را تهیه کرد که هم پردازنده و هم گرافیک در تناسب و هماهنگی قابل قبولی قرار دارند و یک مدل دیگر از «ایسر Nitro 5» انتظارات اکثر گیمرها و مهندسان برآورده می‌کند. این لپ‌تاپ که از قوی‌ترین CPU و GPU موجود در این محدوده قیمتی یعنی Core i7-12700H و RTX 3060 با توان مصرفی ۱۴۰ وات استفاده می‌کند، بهترین گزینه‌ی ممکن است و به‌راحتی از عهده اجرای بازی‌های سنگین برمی‌آید. ۱۶ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت SSD، صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی FHD با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و پشتیبانی از تاندربولت ۴ از جمله مشخصات کلیدی این لپ‌تاپ هستند.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ با کاربری روزمره: مک بوک ایر M2

با ورود به کانال ۶۰ میلیون تومان، جانشین مک‌بوک ایر M1 یعنی «مک‌بوک ایر M2» یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای خرید است. در توجیه بهترین بودن کافی است همان دلایل مطرح‌شده برای مک بوک ایر M1 را بخوانید. مک بوک ایر ساخت سال ۲۰۲۲ نیز همه‌ی این موارد را با تراشه‌ی به‌روزشده M2 و بازطراحی کامل بدنه در خود دارد. البته ۲۰ درصد سرعت بیشتر در پردازش‌های چندرشته‌ای، بهبود ۲۵ درصدی در پردازش‌های مبتنی‌بر GPU و بهبودهای جزئی صفحه نمایش، شاید دلایل کافی‌ای برای خرید نسل جدیدتر با ۲۰ میلیون تومان هزینه‌ی بیشتر نباشند. چراکه نسل قبل به‌اندازه‌ای خوب است که شاید تنها طراحی جدید مک بوک M2 برخی افراد را برای خرید آن مجاب کند.

انتخاب جایگزین: ایسوس ROG Flow X13 مدل GV301RE

اگر ترجیح شما بر استفاده از سیستم‌عامل ویندوز باشد، لپ‌تاپ «ROG Flow X13 ایسوس» می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد. این لپتاپ از پردازنده توانمند Ryzen 9 6900HS قدرت می‌گیرد و برای کارهای گرافیکی نیز تراشه RTX 3050Ti حضور دارد و با این وجود وزنی ۱٫۳ کیلوگرمی دارد. البته مخاطبان این لپ‌تاپ شاید در نگاه اول گیمرها به‌نظر برسند، اما گرافیک ۴۰ واتی آن تنها برای کارهای سبک مناسب است، با این وجود مخاطبان لپ‌تاپ‌های باریک و سبک می‌توانند در کاربری‌های حرفه‌ای نیز روی این لپ‌تاپ حساب ویژه‌ای باز کنند.

نمایشگر لمسی ۱۳٫۴ اینچی با وضوح ۱۹۲۰x۱۲۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز که به‌وسیله لولای ۳۶۰ درجه، می‌توان از آن در حالت تبلت نیز استفاده کرد، جذابیت این دستگاه را چند برابر بیشتر‌ می‌کند. از سایر مشخصات ROG Flow X13 می‌توان به رم ۱۶ گیگابایتی، SSD یک ترابایتی و باتری ۶۲ وات‌ساعتی اشاره کرد.

لپ تاپ قدرتمند: ایسوس TUF Gaming A17 مدل FA707RW

سری محبوب و پرتنوع TUF ایسوس با پیکربندی‌هایی از سخت‌افزار میان‌رده تا پرچمدار سبد محصولات خود را تکمیل می‌کند. در این بازه‌ی قیمتی، لپ‌تاپ «TUF Gaming A17» مدل FA707RW با تراشه Ryzen 7-6800H خاطرتان را از نظر پردازش‌های CPUمحور جمع و با وجود گرافیک RTX 3070Ti با توان مصرفی ۱۴۰ وات تقریباً حرفی در زمینه‌ی گیمینک و کارهای مهندسی باقی نمی‌گذارد.

از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ می‌توان به نمایشگر ۱۷٫۳ اینچی ۱۴۴ هرتزی FHD، رم هشت گیگابایتی DDR5 و SSD ۵۱۲ گیگابایتی و باتری حجیم با ظرفیت ۹۰ وات‌ساعت اشاره کرد که اگرچه استفاده در حالت جدا از برق برای یک لپ‌تاپ پرمصرف چندان معنایی ندارد، اما دستکم در زمینه‌ی شارژدهی در مقایسه با بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

بهترین لپ تاپ در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان

در این محدوده قیمتی، اکثر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از نظر فنی کاملاً برای کاربری‌های حرفه‌ای، مهندسی و گیمینگ طراحی شده‌اند و با وجود اینکه لپ‌تاپ‌هایی سبک و با پردازنده کم‌مصرف نیز در این محدوده قیمتی وجود دارند اما خرید این دست از لپ‌تاپ‌ها برای استفاده روزمره توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین در این محدوده از ذکر لپ‌تاپ‌هایی که برای کاربری‌های سبک طراحی شده‌اند خودداری کرده و شما را به محدوده‌های قیمتی پایین‌تر از ۸۰ میلیون تومان ارجاع می‌دهیم.

مک بوک پرو M1 Pro

«مک بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱ اپل» با تراشه‌ی M1 Pro که بسته‌به پیکربندی متشکل از پردازنده ۲ یا ۸ هسته و گرافیک ۱۴ یا ۱۶ هسته می‌شود، از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های این رده قیمتی محسوب می‌شود. مدل مذکور از ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD بهره می‌برد و صفحه‌نمایش Mini-LED ۱۲۰هرتزی آن از دقیق‌ترین نمایشگرهای دنیای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود. باتری ۷۰ وات‌ساعتی این مک‌بوک می‌تواند تا ۱۷ ساعت در استفاده روزمره دوام بیاورد.

انتخاب جایگزین: ایسوس Zenbook Pro 15 Flip مدل UP6502ZD

اگر نمی‌توانید با سیستم‌عاملی غیر از ویندوز کنار بیایید، در این بازه قیمتی می‌توان لپ‌تاپ «ذن‌بوک پرو ۱۵ فلیپ ایسوس» را انتخاب کرد. این لپ‌تاپ تبدیل‌شونده از پردازنده Core i7-12700H استفاده می‌کند و از گرافیک مجزای Arc A370M اینتل بهره می‌برد که می‌توان عملکرد گرافیکی مشابه GTX 1650 را از آن انتظار داشت. لولای ۳۶۰ درجه این لپ‌تاپ، امکان استفاده از آن در حالت تبلت را نیز امکان‌پذیر می‌کند.

این لپ‌تاپ از یک صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی ۱۰ بیتی OLED با وضوح ۲۸۸۰x۱۶۲۰، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و روشنایی ۵۵۰ نیت بهره می‌برد که لذت کار با این دستگاه را دوچندان می‌کند و دو درگاه Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ برای آن درنظر گرفته شده است. رم ۱۶ گیگابایتی از نوع DDR5، حافظه SSD یک ترابایتی، وب‌کم با پشتیبانی از Windows Hello Face و باتری بسیار حجیم ۹۶ وات‌ساعتی از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ هستند.

لپ تاپ قدرتمند: ایسوس ROG Strix G16 مدل G614JV

اگر می‌خواهید با بودجه حدود ۸۵ میلیون تومان، صاحب یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار شوید، لپ‌تاپ تازه‌وارد «ROG Strix G16 ایسوس» مدل G614JV می‌تواند شما را خواسته‌تان برساند. این لپ‌تاپ از گرافیک RTX 4060 با توان مصرفی ۱۴۰ وات بهره می‌برد که به‌لطف معماری پیشرفته Ada Lovelace می‌تواند عملکردی مشابه نسخه ۱۵۰ واتی RTX 3070Ti از خود به‌جا بگذارد، از پس هر بازی سنگینی با وضوح و نرخ فریم‌های بالا بربیاید و هرآنچه را که گیمرها از یک لپ‌تاپ گیمینگ انتظار دارند، برآورده کند.

در زمینه پردازش‌های CPUمحور، این لپ‌تاپ به تراشه Core i7-13650HX اتکا دارد. صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی IPS این لپ‌تاپ محتوا را در نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی و با وضوح ۱۹۲۰x۱۲۰۰ به تصویر می‌کشد. ۱۶ گیگابایت رم DDR5 و ۵۱۲ گیگابایت SSD دارد و توسط یک باتری ۹۰ وات ساعتی تغذیه می‌شود. این لپ‌تاپ اخیرا توسط زومیت بررسی شده است و می‌توانید بررسی ROG Strix G16 ایسوس را بخوانید.

بهترین لپ تاپ 2023 بازار ایران

اگر مانند شخصیت‌های فیلم‌وسریال صاحب یک کُت جادویی با اسکناس‌های بی‌شمار داخل جیبش هستید یا از نظر مالی هیچ دغدغه‌ای ندارید، می‌توانید سراغ بهترین و گران‌ترین لپتاپ‌های موجود در بازار رفته و طبیعتاً انتظار یک غول پردازشی با کیفیت بی‌نظیر را از آن داشته باشید.

ام اس آی مدل تایتان GT77HX

لپ تاپ «TITAN GT77HX 13VI ام اس آی» یک غول تمام‌عیار ویندوزی است که به‌واسطه‌ی پردازنده‌ی مرکزی به‌روز و قدرتمندش از پس تمام وظایفی که به عهده‌اش بگذارید، به‌خوبی برخواهد آمد و عنوان بهترین لپ تاپ 2023 ویندوزی بازار برازنده‌ی این دستگاه خواهد بود.

پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل Core i9-13980HX با ۲۴ هسته‌ی پردازشی با ترکیب ۸ هسته‌ی قدرتمند و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف و ۳۲ رشته یکی از قدرتمندترین، جدیدترین و بهترین پردازنده‌‌های موجود در بازار تا به این لحظه است. در سمت دیگر دستگاه، پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا GeForce RTX 4090 قرار داده شده تا با ۱۶ گیگابایت رم ویدئویی‌اش کم‌و‌کسری در پردازش‌های گرافیکی، بازی، رندر گرفتن و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نداشته باشید. گفتنی است این GPU قدرتمند کلاس لپ‌تاپ با احتساب ۲۵ وات توان تقویتی پویا، مجموعاً از توان ۱۷۵ وات بهره می‌برد که چیزی حدود نصف توان کارت گرافیک RTX 4080 کلاس دسک‌تاپ است.

تمام ویژگی‌های لپ‌تاپ پرچم‌دار MSI به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌توان نمایشگر ۱۷٫۳ اینچ ۱۴۴ هرتز با دقت ۲٬۱۶۰ در ۳٬۸۴۰ پیکسل، مجهزبه پنل Mini LED، پوششش صد درصدی فضای رنگی DCI-P3 را به آن‌ها اضافه کرد.

۶۴ گیگابایت رم DDR5 و چهار ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD به‌همراه باتری چهار سلولی ۹۹٫۹ وات‌ساعتی سایر ویژگی‌های تایتان MSI را شامل می‌شوند؛ همچنین از نظر تنوع درگاه‌ها و پشتیبانی از تاندربولت نیز در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برد. گفتنی است رم با چهار اسلات تا ۱۲۸ گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی با مجموعاً سه اسلات M.2 SSD با ترکیب یک PCIe Gen5 و دو PCIe Gen4 قابل ارتقا خواهد بود.

البته بزرگ‌ترین ضعف این دستگاه بی‌نظیر را می‌توان وب‌کم HD آن عنوان کرد تا کاربران می‌توانستند در تماس‌های تصویری یا استریم بازی کیفیت بهتری را تجربه کنند. ضمناً وزن دستگاه هم چیزی معادل ۳٫۳ کیلوگرم است و بسیار سنگین محسوب می‌شود که با این پردازنده و گرافیک قدرتمند و نیاز به یک سیستم خنک‌کننده خوب و قوی، بزرگی و سنگینی این لپ‌تاپ ارزشمند اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

برای خرید لپ تاپ MSI مدل TITAN GT77HX 13VI با مشخصات ذکر شده، به چیزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان ناقابل نیاز خواهید داشت!

مک بوک پرو M2 Max

«مک‌بوک پرو ۲۰۲۳» با تراشه‌ی M2 Max توانمندترین لپ‌تاپ اپل موجود در ایران است. این لپ‌تاپ در دو سایز ۱۴ و ۱۶ اینچی، گرافیک ۳۸ هسته‌ای، رم ۳۲، ۶۴ و ۹۶ گیگابایتی و حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت تا هشت ترابایتی عرضه می‌شود به همین سبب پیکربندی‌های مختلف آن تفاوت قیمتی چند ده میلیون تومانی پیدا می‌کنند؛ برای مثال مدل یک ترابایت SSD و ۳۲ گیگابایت رم از رقم ۱۷۰ میلیون تومان شروع می‌شود که با توجه به نوسانات فعلی ارز این اعداد دائماً در حال تغییر و تحول هستند.

 

 

جمع بندی بهترین لپ تاپ های 2023 ایران

به صورت کلی باید بگم که بهترین لپ تاپ های 2023 ایران یا حتی جهان، از دید هر کسی ممکن متفاوت باشد. ما سعی کردیم منطقی و علمی به قضیه نگاه کنیم. قضاوت و تحقیق بیشتر با شماست. اما در مجموع امیدوارم که این مقاله کارساز و مفید باشه و حداقل نکاتی جدید یاد گرفته باشید که در خرید لپ تاپ کمکتون بکنه. از اینکه همراه این مقاله بودید از شما سپاسگزاریم.

به‌نظر شما بهترین لپ‌تاپ بازار ایران کدام محصول است؟ آیا جای خالی لپ‌تاپی را در فهرست بالا حس می‌کنید؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران عزیز زومفا به‌اشتراک بگذارید.